Volg ons op Twitter
X

Probeer nu 1 gratis proefles bij USA Healthclub!
Vul dit formulier in en ons team neemt z.s.m. contact op
om je gratis proefles in te plannen.

Health / Yoga / Power Yoga / Pilates

Yoga / Power Yoga / Pilates

Wat is Yoga?

Yoga is een filosofie, leefwijze en oefen-methode die gaat over het verbinden en in evenwicht brengen van alle lagen van ons bestaan die tegengesteld lijken (geest en lichaam, binnen en buiten, spanning en ontspanning, enz), om uiteindelijk te komen tot een natuurlijke staat van zijn, waarin het leven in zijn heelheid kan worden ervaren.
Yoga gaat over bewustwording, zien en voelen wie je werkelijk bent, in je volledige mens-zijn, zowel fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel. 

Steeds meer mensen zoeken tegen­woordig naar manieren om zich te ontspannen en gezond te blijven.
Herken je dit? Dan is Yoga misschien iets voor jou.

Redenen om aan Yoga te doen:

  • Ik wil leren me beter te ontspannen
  • Ik adem niet op de juiste manier, ik wil dat beter gaan doen
  • De huisarts/fysiotherapeut raadde me aan om op yoga te gaan
  • Ik wil graag tijd voor mezelf, thuis kom ik daar niet aan toe
  • Ik wil meer tot mezelf komen
  • Ik wil me meer bewust worden van mijn lichaam
  • ik wil meer beheersing van mijn lichaam
  • ik wil mijn evenwichtsgevoel verbeteren
  • Ik wil soepeler worden
  • Ik wil mijn spiritualiteit ontwikkelen

Voor wie?

Yoga is geschikt voor jong en oud. De oefeningen variëren van zeer krachtig tot heel zacht en kunnen als het nodig is worden aangepast. Er zijn ook speciale yogavormen voor kinderen, ouderen, mensen met een (verstandelijke) beperking of personen met bijvoorbeeld gewrichtsklachten.

Wat is Power Yoga?

Poweryoga is een krachtige en dynamische vorm van yoga, afgeleid uit de Ashtanga yoga. Deze vorm van yoga wordt uitgevoerd in een flow, dat betekent dat alle houdingen achter elkaar worden uitgevoerd, afgewisseld door vinyasa’s (korte zonnegroet). Het verschil tussen ashtanga yoga en poweryoga zit hem in de volgorde. Bij ashtanga yoga liggen alle houdingen in volgorde vast, opgedeeld in 6 series. Poweryoga maakt hier een mix van om het toegankelijker te maken. Je hoeft voor poweryoga niet superlenig te zijn of heel krachtig, dat komt vanzelf bij veel oefenen. Het is geen rustige vorm van yoga, dus voor wie meer van bewegen en uitdaging houdt is poweryoga geschikt. Het is tevens een volledige workout van het lichaam, waarbij net als alle andere vormen van yoga de ademhaling centraal staat.  

Waarom Power Yoga?

Er wordt bij poweryoga gebruik gemaakt van oefeningen waarbij bewegingen centraal staan zoals de natuur die bedoeld heeft. Een onderdeel van poweryoga is ook dat het complete lichaam erbij betrokken is. Dit leidt ertoe dat je je na een aantal weken fitter, energieker en kalmer voelt. Goed voor de ontwikkeling van spieren is het ook.

Maar poweryoga heeft ondanks dit fysieke aspect wel alles met yoga te maken. Ook innerlijk verandert er namelijk wat als je poweryoga beoefent. Emoties, spanningen en allerlei angsten sla je als mens op in je innerlijke systeem. Deze vaak ongewenste en soms ook schadelijke verborgen krachten worden in het lichaam losgemaakt en eruit gewerkt door het beoefenen van poweryoga. Je mentale veerkracht wordt herontdekt en versterkt.

In een poweryoga sessie komen fysieke kracht, mentale kracht, souplesse, conditie en balans allemaal aan bod, ook kan poweryoga helpen om het hormonale stelsel te verbeteren, de bloedsomloop te stimuleren, het hart krachtiger te maken en het zenuwstelsel door de juiste ademhalingstechnieken meer tot rust te brengen. Bovendien helpt poweryoga de spijsvertering en geeft het een stimulans aan het uitscheidingssysteem.

Doordat alle asana’s (houdingen) bij poweryoga achter elkaar worden uitgevoerd, zonder pauze of navoelen, samen met de ujjayi ademhaling, aanspannen van de bandha’s en dristie (focus), kom je in een flow terecht.

 

Wat is Pilates?

Pilates is een goed fitnesssysteem dat veel gedaan wordt door professionele dansers en sporters.
Er zijn ontzettend veel Pilates oefeningen die elk lichaamsdeel kunnen trainen, maar uiteindelijk draait alles om je core. Met de core bedoelen we de spieren die ervoor zorgen dat het lichaam in correcte balans staat en de spieren die het wervelkolom ondersteunen.

Wat kun je met Pilates bereiken?

Met Pilates verbeter je jouw kracht, flexibiliteit en balans. Je ontwikkelt lange en sterke spieren en je versterkt je innerlijke core om je wervelkolom te ondersteunen. Je krijgt dus spieren met lange elegante vormen. Tevens verbeter je jouw lichaamsbewustzijn en bouw je aan een betere houding. Zo kun je een soepele en sterke rug ontwikkelen. Pilates helpt je dus kort gezegd met je houding in het dagelijks leven en bij sport te verbeteren.

Met Pilates kun je ook blessures helpen voorkomen, het is dus een perfecte aanvulling voor als je een andere sport beoefent.

Je kunt het beste 2-3 keer per week een uur Pilates oefeningen uitvoeren, je zult al een verschil zien in 2-4 weken! Het eerste wat je opvalt, is je langere houding. Je kunt na een tijdje ook een plattere buik verwachten.

Voor wie is Pilates?

Pilates kan door iedereen beoefent worden, jong en oud, man en vrouw, het kans zelfs als je zwanger bent. Het enige wat je wel moet onthouden is dat je op je eigen niveau moet trainen.

Fysiotherapeuten adviseren tegenwoordig ook steeds meer patiënten met nek- en rugklachten om aan Pilates te doen. Dit komt omdat je met Pilates ook werkt aan de dieper gelegen spieren. Je kunt hierdoor rugklachten en nekklachten verminderen en voorkomen.

Informatie aanvragen

Voornaam *
Achternaam*
Plaatsnaam *
Telefoonnummer *
Ik wil informatie over
E-mail adres *
Bericht