Volg ons op Twitter
X

Probeer nu 1 gratis proefles bij USA Healthclub!
Vul dit formulier in en ons team neemt z.s.m. contact op
om je gratis proefles in te plannen.

Health / Booty les

Booty les

Booty les

Bilspieren worden nogal eens verwaarloosd in de sportschool en dan m.n. door de mannen. Mensen zien ze al snel als spieren die er maar een beetje ‘tussenin’ zitten. Het zijn niet je beenspieren, het zijn niet je buikspieren – niet interessant, dus. Bovendien hebben veel mannen het idee dat bilspieren vooral een ‘vrouwending’ zijn.

Als je niet per se voor een goedgevormd achterwerk gaat, heb je ze niet nodig, zo lijkt het idee te zijn. Beide redenen zijn bijzonder slechte redenen om de bilspieren te verwaarlozen. Want echt: je hebt ze nodig, of je het nu doorhebt of niet. 

Een grote spiergroep

De grote bilspier – ook wel de gluteus maximus – is één van de grootste spieren in je lichaam. Als hij goed ontwikkeld is, is het ook één van de sterkste spieren uit je hele lichaam. Het is deels met dank aan deze spier dat je met je benen zo waanzinnig veel kracht kunt zetten!

Maar je bilspieren bestaan niet alleen uit die gluteus maximus. Deze werkt samen met de kleinere bilspieren: de gluteus medius en minimus. Al met al betekent dat dat je bilspieren helemaal geen ‘klein, onopvallend spiergroepje’ is! Integendeel: ze vormen een flinke spiergroep, en mogen ook zeker als zodanig getraind worden.

Kracht en stabiliteit

Precies zoals je zou verwachten van een spiergroep van formaat hebben de bilspieren dan ook behoorlijk wat functies. Natuurlijk werken ze niet alleen geïsoleerd op de heupen en billen zelf. De bilspieren staan ook direct in verbinding met de bovenbenen, de buik en natuurlijk de ruggengraat. Met andere woorden: ze worden aangesproken bij veel bewegingen die je maakt.

De bilspieren leveren de kracht achter heel wat dagelijkse bewegingen waarvan veel mensen denken dat ze uit je bovenbenen komen. Waarom denk je bijvoorbeeld dat veel tennissers, sprinters en andere sporters zo’n stevig ontwikkeld achterwerk hebben? Dat is echt geen kwestie van ijdelheid. De bilspieren zijn simpelweg cruciaal om snelle en explosieve krachtsinspanningen te kunnen leveren.

Te zwakke bilspieren

Het is dus niet alleen aan te raden om de bilspieren te trainen – het is zelfs noodzakelijk. Zoals gezegd werken de gluteus-spieren veel samen met andere grote en belangrijke spieren in je romp en benen. Wat gebeurt er nu als je bilspieren onderontwikkeld blijven? Dan komt alle lading die je er normaal gesproken op zou plaatsen op die andere spieren terecht. Zeker voor fanatieke sporters is dat een groot probleem.
Degenen die de hele dag achter het bureau zitten en daarnaast niet sporten, kunnen te zwakke bilspieren ontwikkelen. Het gevolg hiervan is vaak dat je vroeg of laat last krijgt van andere delen van je lichaam. Heup-, rug- en knieklachten worden vaak geassocieerd met bilspieren die niet genoeg getraind zijn.

… En een mooi achterwerk

Afgezien van alle praktische redenen zijn de bilspieren gewoon belangrijk voor je figuur. En ja, voor zowel mannen als vrouwen. Voor die laatste groep zal dat over het algemeen vanzelf spreken.

Ronde billen zijn voor veel vrouwen zoiets als een sixpack of een stevig paar biceps voor mannen. En echt: goed getrainde bilspieren zijn de effectiefste manier om mooie rondingen te creëren zonder dat ook je benen meteen een stuk dikker worden. 

Wil je dus je billen maximaal trainen? Doe dan mee aan de Booty les. Tijdens deze les train je in een half uur je billen intensief met mini power bands. Als je deze les combineert met de enorm populaire BootyBuilder machine krijg je gegarandeerd strakke, goed ontwikkelde billenspieren.

Informatie aanvragen

Voornaam *
Achternaam*
Plaatsnaam *
Telefoonnummer *
Ik wil informatie over
E-mail adres *
Bericht